Da li je ekološka osviještenost prisutna u sportskoj industriji?

19. dec, 2022

Izvor fotografije: https://www.pexels.com/photo/man-riding-road-bike-128202/

Skorašnja komercijalizacija sporta i “zdravog života je rezultirala hiperprodukcijom i hiperkonzumerizmom sportske garderobe i opreme, a samim tim i eskalacijom zagađenja prirode.

Zvanični podaci Izvještaja o globalnom tržištu sporta (Sports Global Market Report) ukazuju na činjenicu da je ovaj sektor porastao sa 354 milijarde dolara u 2021. na 496 milijardi dolara u 2022. godini, uz kombinovanu godišnju stopu rasta (CAGR) od 39,9 %.

Ako uzmemo u obzir da nije sav prihod ostvaren prodajom sportske opreme, ipak ne možemo da marginalizujemo njen doprinos.

Statističari predviđaju da će globalna vrijednost sportske industrije dostići cifru od 644 milijarde dolara do kraja 2026. godine – a to znači da je nužno da veliki sportski brendovi usvoje principe održivog razvoja, kako bi se zagađenje smanjilo.

U produžetku teksta ćemo ispitati korelaciju između ekologije i sportske industrije, ali i prikazati zašto je važno da postoji ekološka osviještenost u ovom sektoru.

Koja je veza između ekologije i sporta?

Iako se na prvu pomisao ne bi reklo, ekologija i sport imaju mnoštvo zajedničkih crta. Njihov komplementaran odnos se ogleda u kolektivnom cilju, a to je unaprijeđenje kvaliteta života.

Zahvaljujući činjenici da je, kod oba pojma, prisutan ljudski faktor, može se reći da imaju zajednički imenitelj – a to je zdrav životni stil.

Usljed tehnološkog napretka, efikasne proizvodnje i distribucije dobara, većina dobara za ovaj životni stil je odmah dostupna – sve za sport i rekreaciju možete poručiti u jednom kliku!

Savremeno shvatanje zdravog životnog stila uključuje uravnotežen odnos između različitih sportskih aktivnosti, raznovrsne ishrane bogate dobrim nutrijentima, redovnu higijenu mentalnog zdravlja, kao i pozitivnu socijalnu interakciju i zdrav ambijent.

Međutim, to povlači i druga pitanja – da li je ta oprema satkana od prirodnih materijala, koji pogoduju koži i ne zagađuju dodatno okruženje? Da li su suplementi i hrana organskog porijekla? I da li su ovi proizvodi proizvedeni u strogo kontrolisanim uslovima, poštujući pritom ekološke norme?

Odgovor na većinu pitanja možemo i sami pretpostaviti.

Izvor fotografije: https://www.pexels.com/photo/person-climbing-on-mountain-461593/

Zdravo okruženje kao preduslov bavljenja sportom

Ekologija i sport dijele još jednu sponu – zdravo okruženje.

Bilo da je riječ o profesionalnom sportu ili sportskoj rekreaciji, važno je da razumijemo da je zdravo okruženje nužno kako bismo realizovali ove aktivnosti.

Ostvarenje pozitivnih i zadovoljavajućih rezultata u sportu je moguće ukoliko vježbamo u nekontaminiranoj sredini – a da bi ona postojala, neophodan je udruženi rad cijelog društva, državnih i ekoloških neprofitnih institucija.

U tom smislu, sport je dio ekoloških aktivnosti i pokreta, jer obuhvata problematiku zaštite životne sredine i etike. U skladu sa prirodom sporta (da li je u pitanju vodeni sport, aktivnosti na snijegu, planinama, zemlji ili vazduhu) se obrazuju i ekološke akcije.

Tako je i nastao ploging – vrsta sportske discipline, koja je obrazovana u Skandinaviji, a odnosi se na kombinaciju džoginga i sakupljanja smeća.

Još jedan primjer za ekološku akciju je posvećenost Svetske Surf lige da zaštiti plaže i smanji zagađenje na ovim područjima. Njihova tendencija da pokrenu efikasan zeleni talas se ogleda i u inicijativi “Mi smo jedan okean” koja podstiče surfere da se posvete zaštiti okeana, i ujedno pozivaju svjetske lidere da zaštite određene regije.

Španski olimpijski komitet je takođe aktivno posvećen zaštiti životne sredine – on je usvojio rješenja za nekorištenje plastike i uspostavio je partnerstva za usvajanje ekološki prihvatljivog transporta.

Kako veliki sportski brendovi mogu da prošire ekološku svijest?

Izvor fotografije: https://www.pexels.com/photo/soccer-ball-on-grass-field-during-daytime-46798/

Jasno je da je proces komercijalizacije “prisilio” brojne brendove i sportske organizacije da postanu, gotovo potpuno, tržišno orijentisani.

Akcenat se najčešće stavlja na strategije i metode za povećanje prihoda i profita, čime se udaljavamo od inicijalne zamisli sporta – promocije istinski zdravog i aktivnog života.

Renomirani sportski brendovi imaju autoritet, ugled i moć da pokrenu ekološki talas promjene – a krajnje je vrijeme da se on i dogodi.

Puma, njemački multinacionalni proizvođač sportske opreme sa sjedištem u Bavarskoj, je uplovila u ekološke vode i uvrstila proizvode sa “zelenom etiketom”.

Naime, ona se pridružila ekološkom pokretu sa svojim “First Mile” patikama, od kojih je jedan model izrađen od 21 % recikliranog materijala, a drugi od 42%. Ovi modeli su napravljeni u partnerstvu sa mrežom First Mile, koja reciklira korištenu plastiku na Tajvanu i Hondurasu.

Ovo je još jedan korak ka cilju brenda da 9 od 10 svojih proizvoda učini održivijim do 2025.

Pored njih, brend Le Cok Sportif proizvodi tzv. veganske patike – oni se oslanjanjaju na proizvodnju obuće od biljne kože koja je izrađena od grožđa.

Usvajanje principa održivog razvoja i zero waste menandžmenta, pogotovo u sportskoj industriji, može drastično smanjiti zagađenje okoline i pospješiti kvalitet života.

Nadamo se da vam je ovaj blog tekst bio koristan, koliko i poučan, te da smo vam pružili dovoljno relevantnih podataka kako biste pažljivije birali svoju sportsku opremu i donosili mudrije i “zelenije” odluke u budućnosti.

Izvor fotografije: https://www.pexels.com/photo/happy-young-woman-running-in-field-3771809/

Pin It on Pinterest

Share This