OŠ “Aleksa Šantić“ Sarajevo – škola sa najduljim stažom Eko škole

Piše: Sabina Jukan, savjetnica za zaštitu okoliša

Imali smo priliku biti na Danu OŠ „Aleksa Šantić“ Sarajevo gdje smo se uvjerili da ova škola okolišno živi u svakom njenom dijelu.

Prilazeći školi odmah se može primjetiti kako je uprava škole razmišljala o sigurnosti učenika/ica i zaposlenika/ica te ograničila prilaz automobilima do samog ulaza škole. Poslije ulaska u dvorište škole, koje je veoma veliko i sigurno zahtjeva mnogo ljubavi, truda i rada da se održava, primjećujem s lijeve strane razigranu djecu koja sa nastavnim osobljem uživa u kreativnoj radionici na otvorenom. Za uspomenu na Dan škole tu možete napraviti i fotografiju gledajući kroz cvijetni ram. Na ulazu škole goste dočekuje osoblje škole odakle nas put vodi ka holu škole gdje se održava svečana priredba.

Na samom početku priredbe oduševljavam se suknjom voditeljice programa, koja je kreirana od starih novina. Kasnije sam saznala da je ideja i djelo nastavnica bosanskog jezika i likovne kulture što potvrđuje da u ovoj školi svi jednako brinu o okolišu.

OŠ „Aleksa Šantić“ je u program Eko škola projekta „Misli o prirodi!“ ušla kao škola koja je imala najbolje ocijenjeno stanje okoliša i koja je imala već iskustva u implementiranju programa Eko škola. Status Eko škole prvi put su dobili 2005. godine, a obnovili 2010. godine kroz neke ranije projekte. Škola je jedna od rijetkih koja ima posebnu fb stranicu posvećenu okolišnim pitanjima.

OŠ „Aleksa Šantić“ Sarajevo je u okviru našeg Certifikacijskog mehanizma ostvarila status Super Eko škole na što su veoma ponosni kako nam je rekla direktorica škole Amina Delić-Zimić: “Naši učenici i profesori dobijanjem certifikata stiču osim ponosa i odgovornost da ga očuvaju svojim trudom i radom, prekrasnim bojama ruža, hortikulturom po kojom je prepoznatljiva naša Osnovna Škola „Aleksa Šantić“. Možda imamo sreću što smo sklonjeni od grada, ali vrlo pažljivo čuvamo eko-ljubav i nastojimo da zaista svih 1158 učenika budu učesnici pozitivne eko svijesti.  U tome nam pomažu i sestre i braća, kao i roditelji. Posebne zasluge pripadaju našoj nastavnici Sabini i učiteljici Ameli. Riječ SUPER je nešto što dodaje još veličanstveniji osjećaj kod naših ekologa. Ponosni smo!“

Vrijedne Eko koordinatorice Sabina Karović i Amela Ahmethodžić (prva nastavnica u centralnoj a druga učiteljica u područnoj školi) su s nama podijelile šta za njih znači učešće u našem programu Eko škola.

 

„Zahvaljujući podršci Centra za promociju civilnog društva (CPCD) i odličnoj saradnji tokom realizacije programa Eko škole u okviru projekta „Misli o prirodi!“ učenici i uposlenici su obogatili svoje znanje o ekologiji i ekološkim problemima kroz nastavne i vannastavne aktivnosti. Aktivnim uključivanjem u ekološke aktivnosti dali smo dobar primjer lokalnom stanovništvu da ne zaborave na svoje obaveze i dostojanstvo u ponašanju i odgovornosti prema urbanom prostoru i prirodi. Realizaciju aktivnosti koje su planirane Akcionim eko planom je uveliko olakšala nabavka materijala koja je planirana budžetom AEP. Uspješnu medijsku promociju škole i projektnih aktivnosti imali smo zahvaljujući jasnim i preciznim uputama CPCD. Da bi se kvalitetno predstavio rad škole i realizirane projektne aktivnosti od velikog značaja je da u školskom timu imamo odgovorne i kreativne nastavnike. Kreirali smo zajednički plan razmjene i protoka informacija, od kolega koji realizuju aktivnosti do Eko kooridnatora koji su bili zaduženi za objavljivanje i promociju. Da bi objava privukla publiku, osmislili bi  upečatljiv naslov, sa kratkim  i jasnim tekstom u kojem su opisane aktivnosti. Cijeneći rad uposlenika trudili smo se ne izostavi niti jednu aktivnost koja je dostavljena od strane nastavnika/ica i učiteljica. Zbog nezainteresiranosti bh portala i medija za objavljivanje dobrih praksi u obrazovanju, fokusirali smo se na promociju naših aktivnosti putem Facebook i web stranice škole.“, izjavila je Sabina Karović.

Amela Ahmethodžić nam je pojasnila:“I u područnoj školi na Mojmilu, učenici od prvog do četvrtog razreda su aktivno učestvovali u svim planiranim aktivnostima, u okviru projekta „Misli o prirodi!“.  Kroz redovnu nastavu, vannastavne aktivnosti i aktivnosti u produženom boravku, učenici su kroz kreativan rad proširili stečena znanja i saznanja o zaštiti vode, tla i  zraka.  Učešćem u eko patrolama bolje su razumjeli neophodnost kontrole ispravnosti aparata, potrošnje električne energije i vode.  Smatramo da su usvojili osnovna znanja i sposobnosti o navedenom, te da su spremni za nove aktivnosti i implementaciju istih s ciljem zaštite okoliša.“

U okviru svečane priredbe, koja može biti primjer drugim školama kako se okolišno razmišlja i kod organiziranja ovakve aktivnosti, pored kulturno-zabavnog programa dodjeljene su i diplome najuspješnijim učenicima/icama i zahvalnice partnerima i prijateljima škole. Učenici/ice i nastavnici/ice ove škole poznati su i van granica BiH jer učestvuju i na međunarodnim takmičenjima kao što je Danube Art Master na kojem je učenica Hena Ahmetspahić osvojila prvu nagradu za mapu „Nacionalni park Una“, dok su učenice ove škole sa radom „Spasimo pčele-spasimo nas“ osvojile prvu nagradu u okviru umjetničkog takmičenja za mlade u vezi sa ekološkim temama a kojeg su organizirale Ambasade Francuske, Češke i Švedske u Bosni i Hercegovini.

Priču o ovoj uspješnoj školi i njenim okolišnim aktivnostima završit ćemo izjavom direktorice Amine Delić-Zimić: “OŠ „Aleksa Šantić“ epitet prve Eko škole u BiH opravdava mnogobrojnim aktivnostima koje imaju za cilj edukaciju učenika i razvijanje ekološke svijesti o očuvanju i zaštiti životne sredine. Aktivnosti u školi, edukacije učenika,  nastavnika i roditelja/ staratelja prilagođavaju se ekološkim standardima. Planiranjem i postavljanjem ciljeva jasno znamo šta želimo postići i veoma je bitno da imamo mogućost praćenja, te  da je naš cilj dostižan. Akcioni eko plan nam omogućava jasan put prema onome što nam je važno i što želimo realizirati. Detaljno osmišljen i kreiran Akcioni eko plan omogućava nam  dobru organizaciju i vodi nas korak po korak ka ostvarenju postavljenih ciljeva, a ujedno imamo jasan uvid  u praćenje planiranih i realiziranih aktivnosti. Najveći izazov u realizaciji planiranih aktivnosti jeste motivacija učenika, nastavnika i osoblja. Ne postoji šablon ili način kojim će se neko motivisati ili uključiti. Ukoliko učenik ili nastavnik nema interesovanja svaka metoda koju primijenimo je kratkoročna.  Značajno je u timu imati odgovorne i kreativne nastavnike, koji će za svaku aktivnost pronaći najbolji mogući način i metodu kojom će zainteresovati i uključiti što više učenika i potaknuti druge nastavnike. Kod učenika je potrebno svakodnevno poticati znatiželju, a u skladu s različitim interesovanjima i aktuelnim eko temama.”

Ponosni smo što smo imali priliku raditi sa jednom ovakvom školom, njenim kreativnim i vrijednim osobljem te inovativnim i pametnim učenicima/icama. CPCD im čestita na svim dosadašnjim uspjesima i želi još puno uspješnih okolišnih priča i nagrada u budućem radu.

Pin It on Pinterest

Share This