Novi život zelenom otpadu

04. jul, 2023

2014. godine, porodica uspješne bh. poduzetnice i osnivačica prvog brenda prirodne kozmetike u BiH – Gloria Galić-Volarić, započela je sa plantažnim uzgojem smilja u Hercegovini sa idejom stvaranja kvalitetnog krajnjeg proizvoda od smilja. Gloria je od malena privržena prirodi, kroz razne ekološke sekcije i na kraju struku farmaceutske tehničarke, odlučila je te dvije ljubavi spojiti u jednu. Studirajući redovni fakultet upisuje i školu fitoaromaterapije u Zagrebu i stiče zvanje fitoaromaterapeutkinje. U školi je naučila osnove formuliranja kozmetičkih proizvoda te nastavila s raznim dodatnim edukacijama, seminarima i stručnom literaturom kako bi stekla što šire znanje i pokrenula svoju vlastitu proizvodnju kozmetičkih proizvoda. “Sami počeci su bili dosta izazovni, razvijali smo se korak po korak i danas ponosno možemo reći da gradimo jednu kvalitetnu, pozitivnu i inspirativnu priču gdje nam je osnovni cilj, zadovoljan djelatnik, zadovoljan korisnik i zadovoljan suradnik.” – rekla nam je Gloria na samom početku intervjua. 

Kompletan intervju sa Gloriom Volarić Galić, osnivačicom Gloria prirodne kozmetike i Kristinom Marić, tehnologinja u proizvodnji, zadužena za implementaciju standarda na Gloria proizvode u saradnji sa projektom “Misli o prirodi!” čitajte u nastavku.

Objavi.ba: Koji su izazovi sa kojim se susrećete prilikom nabavke prirodnih sastojaka?

Gloria Volarić Galić: Potraga za prirodnošću i poboljšanjem sastojaka ključni su u svim projektima koje razvija Gloria i na tome putu susrećemo se s brojnim izazovima, posebno nakon pandemije. Naglasak bismo stavili na dostupnost sirovina i rok isporuke, te cijenom koja je značajno rasla i dalje raste. Sirovine koje koristimo u proizvodnom procesu pažljivo su nabavljene kako bismo promicali odgovornu kupnju uz jačanje održivog partnerstva s našim dobavljačima. Posebnu pozornost pridajemo izboru sastojaka, favorizirajući korištenje i nadogradnju sirovina prirodnog i organskog podrijetla. Stoga smo u mogućnosti ponuditi proizvode koji su u skladu s organskim standardima kao što je Ecocert Cosmos. U našem procesu istraživanja i razvoja uvijek smo usvajali strategiju nabave koja se temelji na recikliranju nusproizvoda. Jedan dio kozmetičkih sastojaka koje nudimo potječu od recikliranja nusproizvoda prehrambene industrije, koje te industrije smatraju otpadom. Riječ je o košticama marelice i masline, koje nakon prerade u prehrambenoj industriji idu na usitnjavanje i slijedeći ovaj pristup, Gloria uspijeva dati drugi život ovom “otpadu” iskorištavajući svo njihovo kozmetičko bogatstvo.

Objavi.ba: Konzervans u kozmetici je nužno potreban ili ne?

Gloria Volarić Galić: Konzervans u bilo kojem kozmetičkom prozvodu je nužan!
Kod svakog kozmetičkog proizvoda najvažnije je da je on zadravstveno ispravan i siguran za korištenje. Koznervansi nam omogućavaju mikrobiološku stabilnost prizvoda tj. spriječavaju rast bakterija i plijesni. Međutim po svom sastavu i djelovanju postoje loši i dobri kozervansi, paleta ponude je dosta široka i uvijek se može izabrati dobar konzervas koji neće štetiti niti organizmu niti prirodi, a čuvat će proizvod od kvarenja i korisnika od neželjenih reakcija.

Objavi.ba: Šta zapravo znači veganska kozmetika?

Gloria Volarić Galić: Veganska kozmetika kategorizira proizvode koji ne sadrže nikakve životinjske proizvode ili životinjske nusproizvode. Mnogi ljudi vjeruju da veganski također znači da su proizvodi tvari koje nisu testirane na životinjama. Izraz “vegan” nije zakonski reguliran i češće se koristi kada proizvodi ne sadrže tvari životinjskog podrijetla. Međutim, to ne znači da nisu testirani na životinjama.

Objavi.ba: Kako u kozmetičkoj industriji uticati na smanjenje zagađenja okoliša? Recite nam nešto više o projektima i inicijativi koje ste pokrenuti vezano za zaštitu okoliša.

Kristina Marić: Projekt „Zasadi i ti“ obilježio je našu edukaciju koju smo imali u Vitezu na kojem su sudjelovale sve voditeljice CM poslovnica u Bosni i Hercegovini. Tom prilikom obilježavajući Dan planeta zemlje podjelili smo im sjeme kadulje i lavande da zasade u gradovima iz kojih dolaze. Na taj smo način bili sigurni da će naš projekt stići u sve gradove naše lijepe Bosne i Hercegovine. Odlučili smo se za kadulju i lavandu jer smo prepoznali njihovo bogastsvo koristeći ih u našim proizvodima. A sigurni smo da će naš izbor razveseliti i glavne pokretače eko sustava – pčele. Dan planeta zemlje obilježili smo mini projektom. Naše kupce su imali priliku da svoje potrošene ambalaže vrate kod naših partnera, a kao znak zahvalnosti darovali smo ih istim proizvodom. Ambalažni otpad koji smo prikupili adekvatno je zbrinut i otpremljen na reciklažu.

Objavi.ba: Da li je moguće reciklirati ambalaže kozmetičkih proizvoda u BiH, savjet?

Kristina Marić: U Bosni i Hercegovini postoji nadležna tijela koja su ovlaštena za adekvatno zbrinjavanje i reclikliranje otpada. U Tuzli i Sarajevu postavljena su dva reciklomata u koje možete odložiti ambalažni otpad i na taj način smanjiti količine otpada koji se odlaže na deponije.

Objavi.ba: Kakve su zakonske regulative u BiH po pitanju uticaja kozmetike na okoliš?

Kristina Marić: U procesu integracije Bosne i Hercegovine u EU, naša zemlja se opredjelila da uskladi svoje zakonodavstvo sa EU. Usklađivanje zakonskih obaveza se vrši u svim područjima, uključujući i područje zaštite okoliša. Predani eko odgovornom pristupu kako bismo smanjili naš utjecaj na okoliš 35% otpada recikliramo. Svoju obvezu prenijeli smo na operatere potpisivanjem Ugovora u vezi s upravljanjem ambalažom i ambalažnim otpadom. Od 2023. godine postotak je rastao na 37% otpada kojeg je potrebno reciklirati.

Objavi.ba: Da li testirate proizvode na životinjama i kakve su procedure testiranja prije lansiranja kozmetičkog proizvoda na tržište?

Gloria Volarić Galić: Naši proizvodi nisu testirani na životinjama, i jako pazimo na to, obzirom da Evropska regulativa nalaže testiranje na životinjama kao strogo zabranjeno. Naša dermatološka testiranja proizvoda rade se isključivo na dobrovoljnoj osnovi, na ljudskoj koži uz redovno praćenje rezultata određenog proizvoida. Po pitanju analiza koje treba proći određeni kozmetički proizvod prije puštanja na tržište, također se držimo Evropske regulative – svaki proizvod mora imati svoj CPNP broj, gdje se upisuje proizvod u registarski kozmetičkih proizvoda u Briselu, gdje se nalazi cijeli niz analiza koje treba proći jedan kozmetički prozivod: dermatološko testiranje, mikrobiološka stabilnost, analiza na teške metale i slično, nakon čega (ne)dobija dozvolu za lansiranje na tržište. To su detaljne analize, ali vjerujte, kako mi znamo često reći, rodni list jednog kozmetičkog proizvoda.

Objavi.ba: Da li biste mogli porediti standarde i regulative potrebne za lansiranje proizvoda na naše tržište u odnosu na evropske regulative i da li u budućnosti možemo očekivati da će one biti izjednačene?

Gloria Volarić Galić: Regulative u BiH i EU, nažalost, nisu izjednačene. Ono što se nalaže u BiH jeste mikrobiološka analiza proizvoda dok u EU to predstavlja duži i detaljniji popis analiza koji treba uraditi na jednom kozmetičkom prozivodu, međutim ja se zbilja nadam da će BiH preuzeti regulativu Evropske Unije koja se nama u praksi pokazala kao jako dobra i korisna.

Objavi.ba: Koji je najveći izazov s kojim ste se susreli u dosadašnjem radu i razvoju brenda?

Gloria Volarić Galić: Izazova imamo svakodnevno, rekla bih da je svaki period imao svoj izazov. U početku je to bila nabavka kvalitetne ambalaže i kvalitetne sirovine, a kada smo taj dio riješilo, bilo je potrebno pronaći strojeve koji su pogodni za našu proizvodnju, koji odgovaraju našim kapacitetima.

Objavi.ba: Koliko je kozmetička industrija “kriva” za onečišćenje okoliša?

Gloria Volarić Galić: Govorit ću iz svog aspekta, malog proizvođača prirodne kozmetike, minimalna su onečišćenja okoliša, apsolutno nikakva. Naša mala prozivodnja sa 15 uposlenik djelatnika sa paletom od 58 prozivoda na tržištu, ima sve zbrinuto, počevši od otpada od povrata kozmetičkih proizvoda nakon isteka roka, svakodnevnog otpada  kojeg proizvodemo u proizvodnji – sve je po Evropskim regulativama, zbog čega odgovorno mogu reći da su nam onečišćenja nikakva.

Objavi.ba: Da li u svijetu može dugoročno zaživjeti praksa ponovne upotrebe i punjenja već korištene ambalaže u kozmetičkoj industriji? 

Gloria Volarić Galić: Primjećujem da je ova praksa zaživjela na američkom tržištu. Mi imamo mogućnost ovdje napraviti istu stvar, međutim dvojimo se kako će potrošači to prihvatiti. Uskoro idemo s novim projektom koji će nam zapravo biti pilot-projekat za takvo nešto kako bismo vidjeli reakciju tržišta. Po mom mišljenju, ova praksa je iznimno dobra i korisno za očuvanje prirode, smanjenje plastike i stakla. Ostaje pitanje kako će naše tržište to shvatiti i doživjeti, te hoće li u tome prepoznati priliku da minimalno doprinesu očuvanju prirode.

Objavi.ba: Društvena odgovornost kompanije prema lokalnoj zajednici?

Gloria Volarić Galić: Za početak bih izdvojila to što nastojimo zaposliti što više djelatnika upravo iz okruženja naše lokalne zajednice, a okoliš koji je pod našim nadzorom i kontrolom nastojimo očuvati, održavati i zasaditi koliko možemo. I naravno, da smo dobri susjedi.

Video i fotografija: Aida Nadarević

Montaža: Adis Nadarević

Intervju: Narcisa Semić

Pin It on Pinterest

Share This