Danas, s velikim brojem motornih vozila na cestama, čini se da ne možemo izbjeći negativne utjecaje koje oni prouzrokuju. Automobili znatno zagađuju našu okolinu, te doprinose narušavanju sredine u kojoj živimo. Istraživanja su pokazala da je pristup izgradnji saobraćajne mreže radi rješavanja problema sa prometom neodrživ, budući da je izgradnja dodatnih saobraćajnica i ostale infrastrukture, prilagođene motornim vozilima, rezultirala daljnjim povećanjem broja vozila u gradskim sredinama. U posljednjih nekoliko godina aerozagađenje je postalo jedna od osnovnih briga za Evropljane, dok se motorni promet smatra poremećajem životnih uvjeta.
Problemi zbog korištenja velikog broja automobila u gradovima, kao što su zagađenje zraka, buka i gužve u prometu, potaknuli su pokretanje “Evropskog dana bez automobila”. Mnoge evropske metropole ovaj dan obilježavaju na način da obezbijede prijevoz stanovnicima te ih pozivaju na nekorištenje automobila kao prijevoznih sredstava, kako bi pokazali da ne moramo živjeti u okruženju u kome dominira automobilska kultura.
“Evropski dan bez automobila” tradicionalno se obilježava 22. septembra. Prvi put obilježen je 1998. u Francuskoj. Godine 1999. obilježavanju se priključuju italijanski gradovi, a svake naredne godine dodatno se priključuju brojni evropski gradovi, pa i zemlje koje nisu članice Evropske unije.
Cilj obilježavanja “Evropskog dana bez automobila” je ohrabriti stanovništvo kako bi se barem na jedan dan oslanjali na druge oblike prijevoza i smanjili zagađenje, buku i opasnosti koje donose promet i transport, te na taj način doprinijeli povećanju kvaliteta života u urbanim sredinama.
“Evropski dan bez automobila” u našem glavnog gradu prethodno je obilježen biciklističkom vožnjom Giro di Sarajevo. Osim Sarajeva, mnogi gradovi u Bosni i Hercegovini pridružili su se ovoj inicijativi.
Stanovnici glavnog grada Hrvatske ovaj dan obilježavaju na način da zatvaraju promet u užem središtu grada, od 8 do 20 sati. Javnost na ovaj dan preporučuje svim vozačima da umjesto privatnog automobila koriste javni gradski prijevoz ili izbjegavaju dolazak automobilom u širi centar Zagreba.
U Briselu se tradicionalno ovaj dan obilježava tako što se u centralnim dijelovima grada organizuju radionice za odrasle i djecu, dok se gradsko šetalište pretvora u mjesto za piknik, a centralni trg u podij za ples. Prema iskazima stanovištva, u glavnom gradu Francuske, vožnja biciklima ne predstavlja poseban događaj, jer bicikla se svakodnevno koriste kao prijevozna sredstva. Posebno je to što su dječija graja i cvrkut ptica jedino što se može čuti na ovaj dan.
Ograničavanje ili potpuno zaustavljanje saobraćaja u centru grada ima veliki značaj za buku, te su zabilježenje značajne promjene u svim dijelovima gdje su mjerenja zagađenosti vršena, dok je postizanje značajnih rezultata kod umanjenja zagađenosti nemoguće jer se i na ovaj dan promet normalno odvija u periferiji grada.
Ideja iza projekta „Dan bez automobila“ je postala brzo popularna, pa se i proširila veoma brzo. Svake godine ovaj projekat dobija nove članove, uključujući nove zemlje i gradove. Prema izvještaju objavljenom u publikaciji LIFE Focus, “Evropski dan bez automobila” doveo je do pokretanja Evropske sedmice mobilnosti, uz podršku Generalne direkcije za okoliš Evropske komisije, 19. aprila 2002. u Briselu, od strane tadašnje povjerenice za okoliš gospođe Margot Wallström i drugih sudionika/ca. Događaj su podržale i velike kompanije poput željezničkih kompanija EU, udruženja EU za hendikepirane osobe, udruženje za sigurnost na cestama. Incjativa obilježavanja ovog dana, nastavlja se ne samo u Evropi, već i ostataku svijeta među kojima su Ujedinjene Nacije, Kolumbija i Argentina koje prednjače.
Piše: Minela Gelić
Izvor: https://ec.europa.eu/environment/life/project/Projects/index.cfm?fuseaction=search.dspPage&n_proj_id=1317